YouTube Ateho Facebook sivusto

Ota yhteyttä

Soita 050 5060 571

Sähköposti info@ateho.fi

Atehossa optimoituja:

Volvo V40 VEA D2 2017
Volvo V40 VEA T2 2017
Volvo XC70 VEA D4 2015
Volvo V90 VEA D5 2018
Volvo V60 VEA D3 2017
Volvo V60 VEA D5 2015
Volvo V90 VEA D3 2018
Volvo V90 VEA D4 2018
Volvo V40 VEA D4 2017
Ford C-max 1.5 TDCI 120hp 2017
Volvo V40 T5 autom. AWD 2013
Volvo XC90 D5 autom. 2009
Volvo XC90 D5 autom. 2004
Volvo V60 D6 Hybrid. 2013
Volvo V70 D3 autom. 2014
Ford Mondeo 2.0 TDCI 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 2016
Volvo XC60 2.4D autom. 2009
Volvo V60 D5 Twin Engine Hybrid 2017
Volvo V60 CC D4 autom. 2017
Volvo XC60 D4 autom. 2016
Volvo V70 D3 autom. 2013
Volvo V60 D5 manual. 2013
Volvo V60 CC D4 autom. 2016
Volvo XC70 D4 autom. 2016
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo XC60 D3 autom. 2012
Volvo V70 D5 autom. 2012
Volvo S60 D5 autom. 2008
Ford Transit Custom 2.2TDCI 2013
Volvo S60 D5 autom. 2007
Volvo V60 D4 autom. 2015
Volvo C30 T5 manual 2007
Volvo XC60 D5 autom. 2013
Volvo XC60 D3 autom. 2012
Volvo V70 D3 autom. 2012
Volvo S60 2.5T autom. 2007
Volvo XC60 D5 autom. 2014
Volvo S60 2.4T manual 2001
Volvo S60 T5 manual 2004
Volvo XC60 D4 autom. 2016
Volvo V70 2.4D autom. 2008
Volvo XC60 D4 autom. 2015
Volvo V50 T5 autom. 2007
Volvo XC90 D5 autom. 2005
Volvo V60 D4 autom. 2014
Ford Transit Custom 2.2TDCI 2015
Volvo XC60 D5 autom. 2009
Ford Mondeo 2.0 EB autom. 2011
Volvo S80 D5 autom. 2012
Volvo V60 D5 autom. 2012
Volvo V60 D4 autom. 2013
Volvo V70 D4 autom. 2014
Volvo XC60 D4 autom. 2015
Volvo XC70 D5 autom. 2014
Volvo V70 D5 autom. 2014
Volvo V70 2.4D autom. 2009
Volvo V60 Hybrid D6 autom. 2015
Volvo XC70 D5 autom. 2012
Volvo XC60 D5 autom. 2012
Volvo XC60 D5 autom. 2015
Volvo V60 D4 autom. 2013
Volvo V70 2.5T autom. 2007
Volvo S60 D5 autom. 2009
Volvo XC90 D5 autom. 2010
Volvo V70 2.4D manual 2008
Volvo V70 2.5T autom. 2007
Ford Focus 1.6 EB manual 2011
Volvo S40 T5 autom. 2006
Volvo XC90 D5 autom. 2006
Volvo S60 T5 autom. 2001
Volvo S60 2.4 autom. 2004
Volvo C30 D5 autom. 2007
Volvo V70 T5 autom. 2002
Volvo V70 T5 autom. 2001
Volvo V50 1.6DM Drive 2011
Ford Focus 2.0 TDCI 2014
Volvo S40 2.0D autom. 2009
Volvo V50 Drive manual 2011
Volvo S50 T5 autom. 2010
Land Rover Freelander 2 TD4 2012
Volvo V70 T5 autom 2000
Ford Mondeo 2.0 TDCI 2011
Volvo S40 T5 autom. 2006
Volvo S60 2.0 D3 autom. 2011
Volvo S60 T6 autom. 2011
Volvo V70 2.4 D5 manual 2004
Volvo V70 2.4 D5 autom. 2009
Volvo V70 2.4 D5 autom. 2007
Volvo V70 2.0 D3 autom. 2013
Volvo XC60 2.4 D autom. 2009
Volvo XC60 2.4 D3 autom. 2011
Volvo XC60 2.4 D4 autom. 2013
Volvo XC70 2.4 D3 autom. 2011
Volvo V40 2.0 D3 autom. 2013
Volvo V60 2.4 D4 autom. 2013
Volvo V60 2.4 D5 manual 2012
Volvo V50 T5 autom. 2006
Volvo XC90 2.4 D5 autom. 2011

RICA:lla autonsa optimoineiden / virittäneiden asiakkaiden palautetta

V70 2.4D, XC60 D3 ja V40 T3 optimoinnissa

XC60 D3 odottaa Stage1 ohjelmistoa

Kalle viimeistelee XC60 D4 ohjelmointia

V50 D3 ja BMW 530d ohjelmoitavana

V60 T3 valmiina koeajoon

V90 D5 AWD VEA 2018
Odotusarvot eivät olleet kovin suuret, koska kone vakionakin kaksilitraiseksi jo aika tehokas/väännökäs. Täytyy sanoa että lopputulos on positiivinen yllätys! Koneen/vaihteiston käytännön reagointi parani selkeästi ja yleinen voimantunne lisääntyi persdynotuntumalla mukavasti. Enää ei "pelota" rekkojen ohituskaan. Kaiken huippuna keskikulutus näyttää pudonneen lähes 0,5l sadalle kilometrille. Suosittelen.

XC60 D3 2011
Kun on enemmän kilometrejä niin stage 1 tuntuu kyllä tosi hyvältä. Ajettavuus on kokonaisuutena paljon parempi :-)


V60 D3 CC VEA 2017
Yhteydenpito sujuvaa ja asiakaspalvelu erittäin miellyttävää. Ekomallin D3 sai mukavasti lisäpuhtia, eikä tarvitse enää jäädä isompien jalkoihin.

V90 D3 VEA AWD 2018
Auto on kuin eri auto vääntää mukavasti. Kiitos vielä!

V40 D4 VEA 2017
Ohjelma  toimii loistavasti, tehoa on niin mukavasti ettei normaali ohituksissa tarvitse kaasua pohjaan painaa.


V60 D3 2014 136hp
Optimointi sujui todella nopeasti ja autoon tuli kaivattua lisävääntöä. Eron huomaa selvästi maantienopeuksilla ja vaihteisto käyttää vääntöä paremmin hyväksi eikä enää vaihda pienempää vaihdetta pienissä ylämäissä.

 

XC60 D3 2011 163hp
Auton luonne muuttui paljon Stage 1 optimoinnilla. Erityisesti tuntuu vahva vääntö. Hevosetkin laukkaa eri malliin :-)

 

XC60 D3 2011 163hp
Kiitoksia paljon. Kyllähän tuo ero oli vakuuttava heti kun kiihdytti kehätielle. Juuri sellainen kuin halusinkin!

 

Ford C-MAX Grand 2.0 TDCI 2014
Parempi herkkyys (vääntö) sekä automaattivaihteiston toiminta erilaisissa kaupunki- ja maantieajotilanteissa. Automaattivaihteiston toiminta optimoidumpi, joka näkyy n. 0,4-0,5ltr/100km vähennyksenä kulutuksessa maantieajossa. Tyhjäkäynti on myös rauhallisempi ja kuin tehtaan standardisäädöillä.
Suosittelen lämpimästi diesel-moottorilla varustettujen Fordien omistajia harkitsemaan optimointia Rica & A-Tehon yhdistelmällä!

 

XC60 D3 2010 163hp
Entisenä Jaguar-miehenä halusin Volvoon vähän tehoja lisää, tuli enemmän kuin osasin odottaa...toimii

S60 T3 2015 150hp
Optimoinnin jälkeen ajettu muutama kuukausi eikä kaduta !  Ajotuntuma huomattavasti parempi. Ohitustilanteissa auto käyttäytyy tehon lisäyksen ansiosta hyvin ja turvallisesti . Etenkin 80-120 alueella ero "alkuperäiseen" selkeä ! Polttoaineen kulutus ei ole lisääntynyt. T3:lla ajavat ajo-ominaisuudet muuttuvat niin paljon paremmiksi älkää epäröikö muutosta Suosittelen !

 

V70 2.0D 2009
Hain autooni lisää vääntöä, koska sillä tulee vedettyä paljon asuntovaunua kesäaikaan. Nyt auto tuntuu todella hyvältä vaunun edessä. Mäkiin ei enää tarvitse hämmentää vaihdetta pienemmäksi. Polttoaineenkulutus on tippunut myös jonkin verran. Isoftloaderilla asennus tapahtui helposti ja nopeasti omassa pihassa. Kiitoksia Ateho:lle!

 

XC70 D4 2014 163hp
Stage 2 päivityksen myötä ajaminen on kauttaaltaan muuttunut miellyttävämmäksi. XC70 on de facto painava auto ja nyt oikeasti löytyy kaivattua vääntöä jouhevaan ajoon niin kaupungissa kuin moottoritiellä. Etukäteen mietin muuttuuko Stage 2 myötä ajaminen "repiväksi" kun alla on 275 hv ja vääntöäkin reilusti yli 500 Nm. Tosiasiassa on käynyt juurikin päivävastoin, ts. ajaminen on nyt tasaisempaa ja ajokäytös rauhallisempaa. Olen sangen tyytyväinen niin Atehon palveluun kuin RICA:n softaankin.


V60 D6 Twin Engine Hybrid 2015
Valmiiksikin ripeä kulkineeni sai lisäpuhtia Stage2-optimoinnista. Vääntö diesel-puolella lisääntyi todella tuntuvasti eikä kaasuun tarvitse juuri koskea nopeuden kasvattamiseksi.Laatikko ryhdistyi myös vakuuttavasti jonka ansiosta ripeätkin ohitukset yms. onnistuvat ilman turhia "harkinta-aikoja".

iSoftloaderin kun otti vielä kylkeen niin vakioksi palauttaminen sekä softan uudelleen asentaminen ei voi enää helpommaksi käydä. Loaderin käyttöön sai selkeän ohjeistuksen.

Optimointi hoitui vaivatta sovittuna ajankohtana ja on täysin hintansa arvoinen. Tulen suosittelemaan jokaiselle joka autonsa optimointia suunnittelee.

XC70 D4 2014 163hp
Stage 2 laitettiin jouhevasti odottaessa. Suurin asia mikä itselle on ollut merkittävä muutos on tietenkin lisääntynyt vääntö, ylimääräinen vaihteiden vaihto väheni kaupunkiajossa myös tästä johtuen. Ohitus tilanteessa on sitkeyttä mukavasti, kulutus putosi hiukan myös maantieajossa, ehkä sellaisen puolisen litraa satkulle.

XC60 2.4D 2009 163hp
Rica-ohjelma on minulle jo entuudestaan tuttu. Nykyinen autoni on jo kolmas Ricalla ohjelmoitu Volvo. Kahdessa edellisessä Volvossani kokeilin muiden toimittajien ohjelmia, mutta kahden auton "tauon" jälkeen päätin palata takaisin Ricaan, koska se on mielestäni ja kokeilemistani ohjelmavaihtoehdoista paras. Ei halvin, mutta paras!

V70 II D5 2007 Euro 4 185hp
Stage 2:n jälkeen automaatin kuminauhamaisuus on poissa ja vaihdot sulavia. Kulkee pintakaasulla, mutta lusikkaa painettaessa tehoa löytyy todella paljon. Käyttää vääntöä hyvin, eikä arvo vaihteiden kanssa, kuten vakio-ohjelmalla. Olen erittäin tyytyväinen optimointiin ja ehdottomasti suosittelen sitä muillekkin.

 

Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150hp 2011
Ohjelmointi iSoftloaderilla oli helppoa ja nopeaa, eikä Fordissa enää tule reilun 4000 kierroksen jälkeen nuukahtamisen tunnetta kuten aiemmin. Tehoa ja vääntöä on niin että tuntuu. Atehon palvelu oli nopeaa ja muutenkin hyvää. Suosittelen!

S60 T3 2015 150hp
Optimoinnin jälkeen ajettu muutama kuukausi eikä kaduta !  Ajotuntuma huomattavasti parempi. Ohitustilanteissa auto käyttäytyy tehon lisäyksen ansiosta hyvin ja turvallisesti . Etenkin 80-120 alueella ero "alkuperäiseen" selkeä ! Polttoaineen kulutus ei ole lisääntynyt. T3:lla ajavat ajo-ominaisuudet muuttuvat niin paljon paremmiksi älkää epäröikö muutosta Suosittelen !

 

V70 2.0D 2009
Hain autooni lisää vääntöä, koska sillä tulee vedettyä paljon asuntovaunua kesäaikaan. Nyt auto tuntuu todella hyvältä vaunun edessä. Mäkiin ei enää tarvitse hämmentää vaihdetta pienemmäksi. Polttoaineenkulutus on tippunut myös jonkin verran. Isoftloaderilla asennus tapahtui helposti ja nopeasti omassa pihassa. Kiitoksia Ateho:lle!

 

XC70 D4 2014 163hp
Stage 2 päivityksen myötä ajaminen on kauttaaltaan muuttunut miellyttävämmäksi. XC70 on de facto painava auto ja nyt oikeasti löytyy kaivattua vääntöä jouhevaan ajoon niin kaupungissa kuin moottoritiellä. Etukäteen mietin muuttuuko Stage 2 myötä ajaminen "repiväksi" kun alla on 275 hv ja vääntöäkin reilusti yli 500 Nm. Tosiasiassa on käynyt juurikin päivävastoin, ts. ajaminen on nyt tasaisempaa ja ajokäytös rauhallisempaa. Olen sangen tyytyväinen niin Atehon palveluun kuin RICA:n softaankin.


V60 D6 Twin Engine Hybrid 2015
Valmiiksikin ripeä kulkineeni sai lisäpuhtia Stage2-optimoinnista. Vääntö diesel-puolella lisääntyi todella tuntuvasti eikä kaasuun tarvitse juuri koskea nopeuden kasvattamiseksi.Laatikko ryhdistyi myös vakuuttavasti jonka ansiosta ripeätkin ohitukset yms. onnistuvat ilman turhia "harkinta-aikoja".

iSoftloaderin kun otti vielä kylkeen niin vakioksi palauttaminen sekä softan uudelleen asentaminen ei voi enää helpommaksi käydä. Loaderin käyttöön sai selkeän ohjeistuksen.

Optimointi hoitui vaivatta sovittuna ajankohtana ja on täysin hintansa arvoinen. Tulen suosittelemaan jokaiselle joka autonsa optimointia suunnittelee.

XC70 D4 2014 163hp
Stage 2 laitettiin jouhevasti odottaessa. Suurin asia mikä itselle on ollut merkittävä muutos on tietenkin lisääntynyt vääntö, ylimääräinen vaihteiden vaihto väheni kaupunkiajossa myös tästä johtuen. Ohitus tilanteessa on sitkeyttä mukavasti, kulutus putosi hiukan myös maantieajossa, ehkä sellaisen puolisen litraa satkulle.

XC60 2.4D 2009 163hp
Rica-ohjelma on minulle jo entuudestaan tuttu. Nykyinen autoni on jo kolmas Ricalla ohjelmoitu Volvo. Kahdessa edellisessä Volvossani kokeilin muiden toimittajien ohjelmia, mutta kahden auton "tauon" jälkeen päätin palata takaisin Ricaan, koska se on mielestäni ja kokeilemistani ohjelmavaihtoehdoista paras. Ei halvin, mutta paras!

V70 II D5 2007 Euro 4 185hp
Stage 2:n jälkeen automaatin kuminauhamaisuus on poissa ja vaihdot sulavia. Kulkee pintakaasulla, mutta lusikkaa painettaessa tehoa löytyy todella paljon. Käyttää vääntöä hyvin, eikä arvo vaihteiden kanssa, kuten vakio-ohjelmalla. Olen erittäin tyytyväinen optimointiin ja ehdottomasti suosittelen sitä muillekkin.

 

Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150hp 2011
Ohjelmointi iSoftloaderilla oli helppoa ja nopeaa, eikä Fordissa enää tule reilun 4000 kierroksen jälkeen nuukahtamisen tunnetta kuten aiemmin. Tehoa ja vääntöä on niin että tuntuu. Atehon palvelu oli nopeaa ja muutenkin hyvää. Suosittelen!

 

V40 T5A AWD 2013
Ai että, kyllä hymy oli leveä ku pääsi pihaan.. Se on kyllä makee miten 30hp ja koneen/lootan optimointi muuttaa koko auton luonteen täysin. En malta odottaa, että pääsen keväällä radalle vetämään setit. Kiitokset vielä!

 

XC90 D5A AWD 2004
Ohjelma autossa, voiko tämän helpommaksi tulla. Voimaa on niin kuin oletinkin, oikeastaan pääsi vähän jopa yllättämään. Kiitos vielä kerran ja hyvää kevään jatkoa, tulen suosittelemaan kyllä tuttavillenikin tätä softloaderia kerta tämä tosiaan toimii näissä vanhemmissakin.

 

XC60 D4A AWD 2015
Ohjelmoinnin jälkeen autosta tuli toivotunlainen ja suu kyllä menee hymyyn vieläkin. Vaihdelaatikko vaihtaa nyt jouhevasti ja moottorin vaste kaasuun on aivan eri luokkaa. Kaupunkiajosta auto selviää pintakaasulla ja ohitukset ovat todella vaivattomia. Myös kulutus näyttäisi hieman laskevan, etenkin jos saisi tuon hetkellisen voimalla leikittelyn lopetetuksi. Olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen, sekä Atehon palveluun, kiitos!

 

V40 D3 150hp 2013
Kaupunkiajossa kulkee normaalisti todella kevyesti pintakaasulla. Tarvittaessa räyhäkkyyttä löytyy varmasti riittävästi maantielläkin! Nyt talvella testaamista rajoittaa tuo säälin tunne, noita nastarenkaita kohtaan. Pitää sanoa, että kyllä suu on kun Hangon-keksi kun kaasua painaa!

Täysi kymppi vielä asiakaspalvelusta Ilkalle. Oli erittäin hyvää palvelua ensimmäisestä yhteydenotosta, aina iSoftloaderin koulutukseen saakka, Kiitos.

 

S60 T5 2001
Autohan muuttui täysin! En ole vielä punarajalle kehdannut kiihdyttää ettei nastat jää matkanvarrelle. Olen todella tyytyväinen miten auton käytös muuttui lastutuksen jälkeen. Liikahtaa tosi ripeästi pienilläkin kierroksilla, sekä kulutus on tippunut!

 

V70 T6 2008
Stage1 tuli sitä toivottua potkua, mihin on edellisillä autoilla tottunut. polttoaineen kulutus samoissa lukemissa ohjelmoinnin jälkeen verrattuna aikaisempaan. Mutta eihän se vielä mikään raketti ole... :P

 

XC60 D5A AWD 2009
Optimoinnin jälkeen auto kulkee pienemmällä kaasulla ja vääntöä tuli hyvin alakierroksille lisää. Automaatti ei kaupunkiajossa luistattele niin paljoa kuin ennen ja tämän ansiosta kasvaneesta väännöstä voi nautiskella hymysuin.

Kaupunkikulutus pienentynyt reilulla litralla. Maantieajosta vähemmän kokemusta, mutta muutaman ohituksen tehneenä, jalkoihin ei tarvi todellakaan jäädä pyörimään :)  Suosittelen optimointia, oma valintani oli Stage 2 ja on joka euron arvoinen

V70 2.4DA 2009 III
Nyt on Volvossa puhtia. Laitettiin Stage2 ja auton käyttäytyminen muuttui todella paljon paremmaksi. Nyt totteleekin kaasupoljinta painettaessa (ei jää miettimään). Tehon ja väännön lisääntymisen tuntee selvästi pito vaan tahtoo loppua. Asiantuntevaa toimintaa Ateholla ja ennen kaikkea selkeää.

Kolme asiaa harmittaa. Miksi en käynyt aiemmin softaamassa, miksi mulla on talvirenkaat alla ja missä on ne Mersun Spintterit nyt kun niitä tarvitaan? Suosittelen ehdottomasti ja seuraavatkin autoni tulen optimoimaan.

Volvo V70 D5A AWD 185hp 2008
Päädyin rica-ohjelmointiin hyvän palautteen vuoksi jota löytyi etenkin volvo-foorumeilta. Otin suoraan stage 2-version koska tykkään hyödyntää potentaalia maksimaalisen paljon. Valinta on osoittautumassa oikeaksi eikä juuri mitään negatiivista voi sanoa ohjelmasta eikä ohjelmoijasta.

Palvelu oli hyvää ja autohan parani kautta linjan, herkistyminen, tehon sekä väännön lisääntyminen on selkeästi havaittavissa. Polttoaineen kulutus tippui matka-ajossa 0,5 litraa, uskon kulutuksen tippuneen myös sekalaisessa ajossa maltillisella ajolla mutta täytyy ymmärtää että teho ei tule "ilmaiseksi" jos sitä käyttää.
Suosittelen RICAa lämpimästi :)


XC60 D4M 163hp 2013

Tehoa on koko alueella runsaasti ja ohitukset onnistuu erittäin helposti. Auton suorituskyky kasvoi merkittävästi mutta moottorin luonne ei ole turhan kulmikas. Auto on kuin uusi.

 

V60 D5 (163 hp) Twin Engine Hydrid 2017
Auton moottori oli alun perin tehtaalla kuristettu (D5 163hv) ja etenkin ohitustilanteissa tuntui puhti loppuvan koneesta kesken hybridin power -asetuksellakin. Stage 2 muutti auton luonteen täysin ja nyt kiihtyvyys jatkuu punarajalle asti. Autosta tuli huomattavasti miellyttävämpi ajaa ja ohitustilanteisiin lähtee turvallisin mielin, eikä teho lopu kesken. Myös Stage1 tuli kokeiltua ja silläkin pärjää maantieajossa varsin mainiosti. Emäntä pitää Stage 1:stä mukavampana, kun taas itse arvostan Stage 2:n tuomaa tehonlisäystä. Lopullinen valinta näistä kahdesta on vielä tekemättä..

V50 1.6D 109hp 2009
Voimaa tuli huomattavasti lisää. Nyt auto kiihtyy ohitustilanteissa 70-80km/h ja sitä suuremmissa nopeuksissa hyvin. Kaupunki nopeuksissa kiihtyvyys on jopa repivää entiseen verrattuna. Kulutus ei ole muuttunut 80km/h nopeudessa (n.4.0-4.2lit/100km). Mutta 100-120km/h vauhdissa se on aavistuksen laskenut, ollen n.5.0-5.4lit/100km. Kulutukset on tankkaus menetelmällä laskettu. Tilasin optimoinnin iSoftloaderin kanssa. iSoftloaderin käyttöönotto oli monivaiheinen, mutta hyvien ohjeiden kanssa se onnistui helposti. Laitteen avulla ohjelman vaihtaminen onnistuu muutamassa minuutissa, vaihdoin sen vakioksi katsastusta varten. Yhtä asiaa en vain ymmärrä, sitä miksi en jo aiemmin kyseistä optimointia laittanut.

XC60 D4A 163hp 2014
Kylä LÄHTEE!!!

V70 D5A 185hp 2008
Hyvin on auto toiminut ja mukava on ajella. Noin 1500km on ajettu optimoinnin jälkeen. Siitä suurin osa matka-ajoa. Tuntuu, ettei vieläkään tiedä kaikkea sitä muutosta auton vaihteiston käyttäytymisessä mikä tästä Stage 2 optimoinnista seurasi. Vaatii lisää ajoa ja kokeiluja mm. ohitustilanteissa. Mutta pääasiat tuntuvat jo olevan tiedossa.

Eli moottorin teho nousi selvästi. Vääntöä on mukavasti enemmän, jolloin esim. kaupungissa pärjäilee pintakaasulla suurimman osan ajasta. Täyskuormalla matka-ajossakaan ei kaasua tarvitse suuresti painaa matkavauhdin ylläpitämisessä.

Vaihteisto (6v geartronic) käyttää isompaa vaihdetta eli kierrokset pysyvät matalina myös kaupunkiajossa. Jos kaasua painaa reippaammin vaihtuu yleensä yksi pykälä alemmas ja kaksi jos polkaisee pohjaan. Eli siinä mielessä toimii kuin ennenkin, paitsi että kaasupoljinta ei tarvitse useimmiten painaa enää pohjaan asti matka-ajossa ohituksissa, koska auto kiihtyy hyvin muutenkin. Täyspolkaisulla täytyy pitää ratista kiinni, koska silloin tapahtuu, myös täyskuormalla (5henkeä+tavaratila täynnä)

Kaupunkiajossa näyttää 1-2 vaihteiden venyvät vaihdot vähentyneen selvästi, vaihtamisaika on lyhyempi. Se on hyvä juttu. Kulutus näyttäisi tippuneen ainakin matka-ajossa vähintään 0,5l/100km.

 Olen tietysti tyytyväinen tällä kokemuksella. Toivottavasti vaihteisto kestää lisääntyneen vääntörasituksen. Öljyt aion vaihtaa suositusta useammin jatkossa varmuuden vuoksi. Ajonautinto on noussut reilusti. Kiitoksia Ateholle!

V60 T3 150hp 2015
Pelkkää positiivista palautetta auton tehoista näin maallikkona. Voin suositella optimointia harkitseville että ei mene rahat hukkaan. Hyvää kesän jatkoja sinnepäin.

 

S60 T3 150hp 2014
Auton optimointi sujui erittäin nopeasti ja ilman ongelmia. Auton käytös muuttui kesystä perheautosta rivakaksi perhesportiksi. Vääntö itsessään on suurin ja havaittavin muutos. Vääntöalue on nyt huomattavasti laajempi ja alkaa huomattavasti alempaa.

Polttoaineen kulutuksessa en juurikaan ole näiden ajettujen parin tuhannen kilometrin jälkeen huomannut. Pääasia kuitenkin on, ettei kulutus kuitenkaan ole noussut kasvaneen tehon myötä. 50 hp kasvun todella huomaa!

XC60 D3 163hp 2011
Täytyy sanoa että erittäin tyytyväinen olen. Autossa tällä hetkellä 245hp 500 nm vääntö ja ero on valtava vakioon nähden. "Jouduin" odottamaan optimointia 8 kk mutta en odottanut turhaan. Suosittelen vilpittömästi rica ohjelmaa kaikille volvo kuskeille.

S70R 250hp 1998
Vaikka Volvo S 70 ärrässä oli tehoa jo oikeastaan ihan riittävästi (250hp) niin optimointi tuntuu lisänneen sekä vääntöä, että kiihtyvyyttä. Pikkuvaihteilla tuntuma on suunnilleen entisellään eikä renkaat lähde vielä heti sutimaan mutta suuremmilla vaihteilla tehon lisäys on jo selvästi havaittava. Nelosvaihteella yli satasessa kaasua painettaessa vauhti vaan kiihtyy ja kiihtyy.
Huippuja en ole pystynyt (enkä uskaltanut!) testaamaan. Veikkaus on että lähelle kahta ja puoltasataa mennään, ehkä ylikin. Vaikutus polttoaineenkulutukseen selvinnee kesäloman aikana. Tässä vaiheessa optimointi vaikuttaa hyvin onnistuneelta. Mikä parasta mitään palikoita ei vaihdettu.

 

XC60 D3 163hp 2012
Todellakin!  auton luonne muuttui täsmällisemmäksi ja ärhäkämmäksi. Automaattilaattikko vaihtaa vaihdetta isommaksi ilman venyvää, kuminauhamaista otetta. Reippaaseen ohitukseen auto lähtee lähes kuin hauki rannasta! Polttoainetaloudessa en ole vielä huomannut merkittävää eroa, vaikka sitä lähdin pääsääntöisesti hakemaan. Uskon senkin löytyvän kunhan tuo kaasujalka malttaa rauhoittua. Ilkka hoiti optimoinnin alle tunnissa ja antoi lopuksi selkeät ohjeet. Kiitos myös siitä!

 

XC60 D4A 181hp 2013
Auto muuttui luonteeltaan lähes täysin toiseksi ja ajonautinto parani huomattavasti. Kulutuksen suhteen oli suuremmat odotukset, mutta hyvin todennäköisesti suorituskyvyn kokeilu on toistaiseksi ollut este kulutuksen putoamiselle. Suosittelen kaikille!

V70 D3A 136hp 2013
Ajamisen ilo on havaittavissa. Auto tottelee kuin ajatus kaikissa ajotilanteissa. Parasta antia on ohituskiihtyvyys ja ajamisen helppous kasvaneen väännön myötä. Ajoneuvo kulkee keveästi pintakaasulla ja taloudellisuus on säilynyt samana kasvaneista voimavaroista huolimatta.

V70 2.0D 136hp 2008
1000km ajettu ohjelmoinnin jälkeen. Käytännön suorituskyky on parempi. Pintakaasulla liikkuu mukavan kevyesti ja ohitukset helpompia. Kulutus maantieajossa oli 0,3l/ 100km pienempi.

XC60 2.4DA 163hp 2009
Kyllä muutui auto paljon miellyttävämmäksi ajella - vääntöä ja tulisuutta tuli roimasti lisää stage 2 ohjelmoinnilla. Auto menee nyt miettimättä millä vaihteella lähdetään parantuneen väännön ansiosta. Uskomatonta kuinka helpolla auton saa muutettua ihan toisenlaiseksi - aina ei tarvitse autoa vaihtaa. Vakio-ohjelman kuminauhamaisuus on taakse jäänyttä kokemusta, nyt lähdetään heti, kun tarvetta tulee. Ja muutenkin auto liikkuu ikäänkuin pintakaasulla kevyesti rullaten, ihan sama vaikka kulututus nousisi, mutta ajonautinto on ihan eriluokkaa. Pitkän ajan keskikulutus on ollut 7,5l/100km, eikä ainakaan vielä ole suurta nousua kulutuksessa olis ollut havaittavissa, vaikka se olisi kyllä alun poljettelun jälkeen ilmeistä. Voin kyllä suositella kaikille Volvo-kuskeille ko. optimointia ilman konepellin avausta ja suuri kiitos vielä Ilkalle erittäin hyvästä asiakaspalvelusta ja opastuksesta. Mitä näitä D3, D5, jne ihan sama kun on RICA.

 

V70 D3A 136hp 2013
Olen kyllä erittäin tyytyväinen. Vääntö lisääntynyt niin että todellakin huomaa. Kulutus ajotietokoneen mukaan pienentynyt sekalaisessa ajossa noin puoli litraa. Ei minkäänlaisia toiminnallisia ongelmia. Voin kyllä suositella ainakin tällaisessa tapauksessa.

XC60 D5A 215hp 2012
Stage 2 antaa sopivasti voimaa lisää, vähempi ei olisi ehkä riittänyt. Laatikko oppi käyttämään isoja vaihteita, eikä turhaan vaihda kiihdytyksessä heti pienenpää.  Kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään. Ilkan ja Rican toiminta oli kiitettävän ripeää, vaikka osui pari arkipyhää väliin.

XC70 D4A 181hp 2016
Optimoinnin jälkeen moottorin reagointi on herkkä sekä samalla sivistyneen ärhäkkä. Ison tien nopeuksissa ohittaminen on vaivatonta, pieni kaasun lisäys riittää. Hymyn sekä mielihyvän tuo reilusti lisääntynyt vääntö, jonka todellakin huomaa ja tuntee. Ajoin 315 km matkan ja takaisin seuraavana päivänä, sää noin plus neljä astetta. Kulutus oli mennessä 5,9 l/100km ja takaisin tullessa 6,0. Auton massan, vetotavan ja kasvaneet voimavarat huomioonottaen kulutus tosi asiallinen. Optimointi versioni RICA STAGE 2. Otin myös isoftloaderin. Kiitokset Ilkalle hyvästä osaamisesta ja palveluhenkisyydestä.

V70 D5 185hp 2008
Nyt on viikon verran ajeltu tuolla stage2:lla. Tehon lisäyksen todella huomaa, etenkin ohituksista on tullut paljon vaivattomampia. Auto lähtee aivan erilailla kuin ennen vielä kovemmissakin vauhdeissa. Automaattilaatikko tosin syö vähän voimaa paikaltaan lähdettäessä. Myös kyydissä ollut kaverini huomasi auton reilusti lisääntyneen tehon. Kulutuksesta en ole vielä päässyt selville, mutta alkuvaikutelma on että kulutus on hieman pudonnut. Ehkä puolisen litraa satasella. Ohjelmointi onnistui hyvin ja nopeasti. Aikaa kului vajaa tunti, kiitokset Ilkalle.

XC60 D5A 215hp 2012
Tällainen Stage2 XC60 D5 pitäisi olla jo tehtaalta tullessa! Koko voimalinja toimii paremmin, moottori vastaa paremmin kaasuun, vetää hyvin vaihtopisteisiin ja automaatti vaihtaa paljon täsmällisemmin niin osa- kuin täyskaasulla. Kulutuksessa en ole huomannut juurikaan eroa, syy lienee reippaammalla kaasun käytöllä.

Erityiskiitos Ateho/Ilkka, asia hoitui nopeasti ja palvelu oli hyvää.

Volvo XC60 D4 AWD 2012 215hp Polestar
Omassa oli polestar 215.hv ja sattumalta törmäsin sivustoon että 275hv ja 535nm kuulosti että ei pidä paikkaansa. No luuri käteen ja soitto ja pakkohan se oli viedä kun aika järjesty nopeastikin. Paikan päälle ja reilu tunti selkeet ohjeet ja kotia päin ensimmäisen kerran kun poljinta paino tunsi heti että nyt sai rahalle vastinetta suosittelen kyllä. Auto on nyt aivan eri pintakaasulla voi ajella ja liikkuu upeesti, mutta kun tulee koko ajan paineltua nyt enempi kaasua kun voiman tunne on niin mukavaa.

 

Volvo XC70 D3A 163hp 2012 
Kaipasin nuhaiseen autooni vääntöä ja tehoa, ja sitä myös sain, joten olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Mielenkiinnosta olen tarkkaillut myös kulutuslukemia - vähemmällä tuntuu kulkevan, jos on ajotietokonetta uskominen.

Kyydissä olleiden kysymyksiin "mikä moottori tässä on", olen vastannut leikkisästi laskukaavaa D3 x Stage2 noudattaen "D6". Atehon palvelu on ollut ensikontaktista lähtien todella ammattitaitoista ja ystävällistä, erityiskiitokset Ilkalle.

Optimoinnin lisäksi hankin myös iSoftloaderin, joten voin halutessani vaihdella optimointitasoa vakion ja Stage2:n välillä. Samalla laitteella onnistuvat myös lähistöllä asuvan kaverini Ateholla optimoidun Volvon ohjelmointitoimenpiteet.


S80 D5A 215hp 2014
Vaikutukset huomasi välittömästi ensimetreistä alkaen. Kaasu reagoi herkemmin heti alhaalta ja kiihtyvyys parani huomattavasti ja jos vaimo huomaa autossa eron, sen on pakko olla toimiva.  


V70 XC 2.5T 2004 
Optimointi meni kivuttomasti ja auto on tuntunut hyvältä. Tehoa ja vääntöä on tullut lisää (ainakin haluan uskoa niin) ja laatikko toimii vähän paremmin. Nollautin laatikon softan ja sille tehtiin uusi totutusajo. Vaihtaa harvemmin ja ajaa vähän pienemmillä kierroksilla.

Polttoaineen kulutus ei kyllä pienentynyt ollenkaan vaikka jotain luvattiinkin. Olen ajellut pari tankillista todella nätisti 98:lla ja tyypillistä ajoa mutta kulutus näyttäisi nousseen noin 1/2 litraa satasella!? Mistähän tuo johtuisi? Vai oliko kulutuksen pieneneminen Rican harhaanjohtavaa markkinointia, jolla saadaan tehopäivitys myytyä niille, jotka eivät sitä voi muuten itselleen perustella? Vai onko mittauksissa kenties käytetty Volkswagenin laitteita :) ?

 

S80 D5A 2009
En ole saanut tarkkaa kulutuslukemaa vielä laskettua, mutta auton tietokoneen mukaan kulutus on aivan samoissa lukemissa. Mitä tulee tehon ja ennen kaikkea väännön lisääntymiseen niin se tuntuu selvästi ajossa. Laatikko on oppinut hyödyntämään laajentunutta vääntöreserviä ja ajomukavuus on tietenkin lisääntynyt merkittävästi. Maantienopeuksissa joutuu valitettavasti ohittelemaan melko usein pitkää matkaa taitettaessa ja matkan sujuvuus on selvästi lisääntynyt ohitusten helpottuessa ja turvallistuessa. Valituksi tuli tämä tehokkaampi paketti enkä kadu valintaani yhtään vaan suosittelen vastaavaa optimointia myös kaikille muille sitä harkitseville. Optimointi viikonloppuna tehty päivitys kävi nopeasti < 1,5h ja palvelu pelasi hienosti!


V50 1.6 drive D2 115hp 2011
Nyt keritty ajella kärryn kaa ja ilman. Toimii ihan hyvin. Koukussa kun kevyt kärry niin sain sen tehon mitä halusinkin. Rekkojen ohi pääsee nyt suht kevyesti. Ainut että alavääntöä ei tullut lisää. Ehkä johtunee koneen pienestä litra tilavuudesta. Eli olen kuitenkin olut tyytyväinen. Kehtaa suositella muillekin.


V50 D2 115hp 2012
Optimonti kävi nopeasti ja auto on toiminut moitteettomasti sen jälkeenkin. Teho ja vääntö paranivat jonka ansiosta liikkeelle lähtökin helpottui ja kulutus ei ole ainakaan noussut entisestä. Kaikin puolin mukavampi ajella.


V60 T3A 150hp 2013
Täsä palautetta auton optimoinnista.Nyt on testattu ja ajan kans. Eli tapahtuma päivänään paistoi heti aamusta aurinko joka sai jo hymyilemään jo silloin. Paikka oli todella helposti löydettävissä ja aikataulu oli hyvä eli auto suoraan halliin ja piuhojen päähän. En jäänyt odottelemaan paikan päälle mutta Rican ohjelmoinnista tuli kokoajan suoraa tietoa sähköpostiin missä vaiheessa ollaan menossa. Suupielet on kohta korvalehdissä kiinni ja viittä vaille kasvohalvaus. Sitten sähköpostiin tärähti että ohjelma on valmis. Samantien baanalle ja kohti Juvanmalmia ja Ilkka soittaa että valmis on.

Perillä oli sitten Volvo ja Softloaderi odottamassa käyttöönottoopastusta, meikäläinen nyökkäilee vaan että jojoo ymmärretty on, mä mitään kuullu missä liepilvessä ollu ku piti päästä kokeilee.

Ja voi sitä riemua ku se auto liikahti, rupee ymmärtää ku maalla lehmät pääsee talven jälkeen taivasalle, eli karstatpois ja sitä riemua. Tunne oli hyvin verrattavissa semmoiseen suoraan voimanlisäykseen kun Soliferi mopedi vaihtui Suzukin kevyt moottoripyörään, eli se ampiainen sattui ku se ohtaan jysähti.

Eli auto on täysin luonteeltaan erilainen mitä voi olettaa kun heppoja laitetaan 150->200 ,eli liikahtaa. Itselle ei ollut tärkeintä se miten ja kuinkaan kestää 0-100 km/h, tokihan ero on kuin yöllä ja päivällä eli kyllä liikahtaa. Vaan itselle on ollut aina tärkeä se että ei esim jää ohituksissa jalkoihin eli ei kiihdy kuin kuski. Optimointi auttoi aivan hurjasti tähän eli tehoa ja vääntöä, vaikka muille jakaa just 80 - 120 alueella eikä automaatin tarvi laskea vaihteita alaspäin niin paljo.

Eli kaiken kaikkiaan anna täyden kympin A-tehon Ilkalle hienoista järjestelyistä ja jatkuvasta tiedottamisesta mitä, milloin ja missä tapahtuu, koskaan ei tarvinnut olla epävarma asioista. Ja auton optimoinnista täysi kymppi, voin todella suositella lämpimästi.


V50 1.6 drive D2 115hp 2011
Pari kuukautta ajanut lastulla. Vääntöä tuli selkeästi lisää ja sen huomaa selvästi varsinkin ohitus tilanteissa. Vääntö on aika hyvä 1500r/min ylöspäin. Tyytyväinen olen ollut auton uuteen luonteeseen ja toimivuuteen. Kulutus pysynyt aika lailla samana.

 

XC70 D5 185hp 2008
Volvo lähtee ,liikkuu, vääntää oikeen mukavasti, ainut asia mistä olen pettynyt on polttoaikeen kulutus. Se ei muuttunut ollenkaan.


 

S80 2.4D 163hp 2007
Kiitos ateholle/ricalle auton optimoinnista. Auto muuttui luonteeltaan rajummaksi ja on vaivaton ajettava. Myös toiminnan ripeys ja softan asennusohjeet olivat kiitettävällä tasolla.

S60 D5A 185hp 2007
Parin viikon pks-seudulla ajon jälkeen voin sanoa että olen hyvin tyytyväinen RICA Stage 2 päivitykseen - pienempää päivitystä en näin jälkikäteen edes harkitsisi. Ammattimaisesti hoidettua palvelua Ateholta kaikin puolin ensi kontaktoinnista lopputulokseen. Ainoa negatiivinen asia on: miksi ei tätä päivitystä tehnyt aikaisemmin.
Kone kiertää hieman korkeammilla kierroksilla ja autossa istuvat ovat kommentoineet, että "kehrää tasaisemmin". Ajosta on tullut muutenkin tasaisempaa, koska auto reagoi kaasupolkimeen lähes välittömästi. Vaihteet vaihtuvat hieman myöhemmin, mikä tuntuu vähentäneen nykimistä. Aiemmin ajaessa piti ottaa huomioon viiveitä kiihdyttäessä ja kiihtyvyydessä: nyt huomaa ajavansa huomattavasti rennommin.
Kulutus on laskenut aiemmasta 7.0 - 7.2:sta 6.0-6.4:ään riippuen kuinka lyhyttä matkaa ajelee. Pidemmällä matkalla en olisi yllättynyt vaikka kulutus laskisi vielä merkittävästi. Myös cruiserilla kiihdyttäessä ja ajaessa kulutus on merkittävästi alhaisempi kuin aiemmin.

V60 D3A 2.0l 136hp 2013
Parin viikon ajokokemuksen jälkeen ei voi olla kuin tyytyväinen lisätehoon ja -vääntöön. Ehdottomasti hyvä sijoitus.

C30 T5 2007
Heti ensimmäisestä kaasunpainalluksesta ohjelmoinnin jälkeen huomasi että turbo tulee mukaan paljon nopeammin. Kolmosesta tuli kakkosen sijaan uusi hupivaihde ja Volvon teho muuttui pehmeästä repiväksi!

Vielä nelosellakin kiihdyttäessä selvästi huomaa kun turbo tulee mukaan, ennen auto vain tasaisesti kiihtyi kyseisellä vaihteella. Plussaa vielä siitä että turbon saattaa oikeasti vihdoin jopa kuulla!

 

V60 D4A 181hp 2015
Ohjelma toimii niinkuin pitääkin ja asennus sujui ongelmitta. Mukavaa taas kun auto liikahtaa reilusti.

V70 III 2.4D 2008
Oho, kylläpäs pappa piristy. Kiitos.

Volvo PentaD3 160hv
Moottori toimii hyvin, tuntikulutus matka ajossa pudonnut noin 3L/h. Ennen kulutus matkanopeudella ollut 18-21 l/h ja uudet arvot 15-18 l/h  nopeudet 20-24 solmua. Arvot pikaisesti veneen daattorilta katsottu. Vakio potkureilla nopeus ei kasvanut, mutta nyt lähtee kuin hauki kaislikosta. Vene painaa matkavarustuksessa noin 2t. Potkureita (duoprop) ei ole vaihdettu.

XC60 D5A 215hp 2014
Moottori heräsi todella eloon. Pintakaasulla mukavan vaivatonta päästellä ja vääntöä lähtee enemmän kuin tarpeeksi. Todella nautinnollista lähteä ohituksiin, kun moottori ottaa väännöt välittömästi korkeillakin nopeuksilla. Kulutuskin tuntuu laskeneen noin 0,7l/100km ja tämä mitattu suhteellisen reippaalla ajolla.

S60 2.4TM 2001
Auto toimii mainiosti, Volvosta tuli huomattavasti pirteämpi. Kulutus tippui 8,9litrasta 8,1litraan moottoritie ajossa. Ehdottomasti oli rahanarvoinen tempaus. Kiitos.

XC60 D4A 190hp 2016
Stage 2 päivityksen jälkeen auto muuttui täysin, moottori heräsi eloon ihan tosissaan. 190hp -> 275hp ja 420Nm -> 536Nm. Olen täysin myyty.

Moottori ottaa kierroksia paljon herkemmin, eikä veto lopu 2500 r/min kohdalla vaan jaksaa lähes bensaturbomaisesti kiertää 4500 r/min saakka. Leveä hymy leviää kasvoille ajat sitten kaupungissa ja ohitat maantiellä. Ajamisesta tulee todella vaivatonta ja ennen kaikkea nautinnollisen mukavaa. Tunne on ihan mieletön, ihan kun olis uusi auto taas alla.

Kulutuskin näyttää pudonneen, vaikka en sillä perusteellä tätä hankkinutkaan. Vakiona maantiellä mennessä 88 km/h keskinopeudella 7,4 l/100km, takastullessa päivitettynä 92 km/h keskinopeudella 7,1 l/100km. Matka oli yhteen suuntaan n. 250 km. Ja ajotyyli reipas.

Tätä voi aidosti suositella kaikille. Ei voi automies rahojaan enää paremmin sijoittaa. Ostin mukaan myös iSoftLoaderin, kun asustelen täällä maalla. Eikä XC60 pitäisi saada edes myydä ilman tällaista moottorin ohjaussoftaa.

Ainut negatiivinen asia on hinta, mutta yleensä hyvää ei saa halvalla. Ja kyllä tämä on monin verroin parempi ja edullisempikin D5 moottoriin verrattuna.

XC60 D4A 181hp 2015
Auto tuntuu pirteämmältä, kulkee nätisti pintakaasulla ja helposta ohittamisesta tuli vielä helpompaa. Kärryn vetäminen sujuu mallikkaasti myös painavalla kuormalla.

XC60 D5A 185hp 2009
Auto toimii ja tuntuu ihan hyvältä. Kulutuskin näyttää tippuneen jonkin verran. Kiitos vielä.

S60 D5A 205hp 2011
Auton käytös muuttui huomattavasti. Vaihdelaatikon käytös muuttui selvästi paremmaksi, ja muutenkin moottorin käytös tuntuu paljon paremmalta.
Varsinkin ohituskiihtyvyys on vaikuttava. Verrattuna samanmalliseen jossa on uudempi versio(D5) ja Polestar, niin se tuntuu jotenkin vaisummalta varsinkin yläkierroksilla. Yhteenvetona erittäin tyytyväinen!


Volvo V70 1.6D DRIVe manuaali
 2009
Nuhapumppu on niistetty! Optimoinnin tulos oli jopa parempi kuin osasin odottaa ja 30 lisähevosta sekä 80 nm vääntöä tuntuvat selvästi. Auto on pirteämpi, kiihtyy nopeammin ja tottelee kaasua paremmin kuin aikaisemmin. Kasvanut suorituskyky ei kuitenkaan näytä kasvattaneen polttoaineenkulutusta seka-ajossa, jossa ei tosin vielä ole menty moottoritiellä.
Noin 600 kilometrin perusteella kulutus tippui 4,5 litrasta 4,3:een, mikä on selkeästi alle tehtaan ilmoittaman kulutuksen 4,9 litraa sadalla. Kaiken kaikkiaan auto on paljon mukavampi ajettava, kiitos Ilkalle ja Ateholle hyvästä palvelusta ja kommunikoinnista. Suosittelen lämpimästi!

 

V70 D3A 2.0 163hp 2013
Kyllä sillä nyt saa kortin kuivumaan. Ero on kyllä selvä ja mittarin mukaan kulutus normiajossa laskenut. Olen tyytyväinen.

 

Ford Mondeo 2.0A 203hp 2011
Stage2 on tosi väkevä softa, voimaa riittää joka lähtöön yllin kyllin. Huonot tiet ja nopeusrajoitukset ovat ainut haittapuoli. Taasen tämä OEM 240hv softa sopii naisväellekkin, ei ole niin raaka kuin Stage2. Tuotteet ovat laadukkaita ja asiakaspalvelu Ateholla on erinomaista, nopeaa positiivisella otteella.

Volvo XC70 2.4D 2009
Auto on tuntunut oikein hyvältä. Nyt siellä on se voiman tunne jota kaipasinkin.

 

Audi RS3 2012, 2.5tfsi, 340HP
Kiitos teille. Ihan hyvin on pelannut. Hiukan on vielä vaikea täsmällisesti arvioida, kun on yhä nuo nastarenkaat alla, mutta kyllä jo tuo väännön pieni lisäys tuntuu tuommoisessa perusajossakin ihan kohtuullisesti. Ei siitä nyt mitään rakettia tullut, mutta voimaa riittää nyt kuitenkin selvästi paremmin erityisesti tuolla 80-120 -nopeuksissa, jossa kiihtyvyys oli ennen aika nössöä. Nyt toimii jo sinne päin.

 Ihan tyytyväinen olen.

 

S60 2.4T 200hp 2001
Kiitos myöskin Teille, ihan arvoinen juttu on/ oli!!

Tehon nousun tunsi myöskin heti mutta kyllähän tuon väännön nousu sai hymy vielä enemmän leviämään!! Myöskin moottorin ääni muuttui suhteellisen paljon mikä yllättikin...... ja pitkällä matkalla kulutus laski n. 0,6 - 0,7 l/ 100 km. Ainoa missä vähän ehkä "tuli takkiin" niin on se kun työmatkani on suuntaansa runsas 8 km ja moottorin ollessa kylmä niin taitanee syöttää bensaa enemmän kuin ennen. Mutta ei se haittaa, on kuitenkin hyvin marginaalinen ero ja se vasta konkretisoituu kun muutama viikko on kulunut!! :) 

Mutta summasummarum, niin suosittelen varmasti Teidän optimointia sellaisille jotka havittelevat lastuttamista ja kuten lähtiessäni Sinulle sanoinkin, että seuraavan autoni kanssa tulen Teillä vierailemaan kun sen aika on!! Ja Rican tarrathan koristavat jo sivuikkunoita!! ;)

 

V50 D2M 115hp 2012

Ihan hyvältä auto tuntuu, tehoa ja vääntöä tuli selvästi lisää, kulutus on pysynyt samassa tai jopa hieman laskenut. Ihan sitä sain mitä odotinkin, tyytyväinen olen.

 

V60 T3A 2011
Auto on tuntunut huomattavasti mukavammalta. Autoa vaivannut "nuhaisuus" katosi. Uusi pirteys huomattavissa varsinkin taajamanopeuksien yläpuolella. Tuollainen sen pitäisi olla jo tehtaalta. Bensan kulutuksessa huomannut myös pientä laskua. Rahalle sai vastinetta ja tyytyväisiä ollaan. Kiitos vielä hyvästä palvelusta ja ohjelmasta.

 

V60 D3M 2013, 136 hp
Kyllä tehoa on tullut lisää, sen huomaa varsinkin ohitustilanteissa, jotka menevät nyt huomattavasti helpommin kuin aiemmin. Lisäksi polttoaineen keskikulutus on vähentynyt noin 0,5 l/100 km.

 

Ford Transit 2.2 tcdi 110hp 2008
Paljoa en ole ehtinyt ajamaan mutta toimii hienosti, vääntöä tuntuu nyt olevan tosi rutkasti, koska keskinopeuden säätimellä voi ajaa jo viitosvaihteella 70 km/h ylöspäin, kun aikaisemmin alle 85 ei ollut mitään mahdollisuuttakaan. Trailerin vetämisessä vetoteho on merkittävästi parantunut ja maantie puutumista ei tapahdu oikeastaan laisinkaan pitkissäkään ylämäkiosuuksissa.

Ajaminen tuntuu nyt paljon miellyttävämmältä, kun ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti kaupunkiajossakaan.

 

XC60 D3 2011 163hp
Kiitos hyvin on toiminut. Itsellä 60+60 km työmatka-ajoa ilman moottoritie tai ohituskaista mahdollisuuksia, niin parantanut huomattavasti ohitusturvallisuutta. Kulutuskin lyhyen kokemuksen perusteella laskenut n 0,4L vaikka kaasujalka onkin ollut hieman raskaampi. Auton kuuluisi olla tällainen jo kaupasta ulos ajettaessa.
Lyhyesti: auto muuttui sellaiseksi kuin luvattiin ja käytännön järjestelyt ohjelmointipäivänä toimi luvatun aikataulun mukaan. Vahva suositus myös muille alitehoisten kanssa voimisteleville. Kiitos vielä kerran ja hyvät kevään jatkot.

 

XC60 2.4DA AWD 163hp 2010
Auto tuntuu hyvältä. Ohituskiihtyvyys on merkittävästi parempi. Eipä ole moottori enää laiska.

 

Citroen C5 1.6THP 156hp Autom
Kiitos kysymästä, kaikki pelaa ja kukkuu. Välitä toki kiitokset myös RICAn miehillle, velhoja ovat! Erityisesti lisääntynyt vääntö 2500 kiekan kohalla miellyttää.

 

Ford Tourneo 1.6TDCI 115hp 2014
Auto muuttui täysin! Vakiona oli aivan "kuollut" alhaalla. Nyt vetää iloisesti myös isolla vaihteella eikä tarvitse enää "vinguttaa"!!

Kulutus on myös ajotietokoneen mukaan pudonnut noin 0,5litraa/100 km.

Kaverini kävi kokeilemassa ja vertasi nyt softattuna Fordiani kulkupuoleltaan omaan vm.2012 2,0tdi Passattiinsa, jossa se 140hv. Kiitokset vielä.

 

XC60 D3 163hp 2011
Hienosti on toimitut. Lapin reissu heitettiin isolla kärryllä, pari kelkkaa ja auto täynnä ihmisiä, voima ei loppunut kesken. Kulutus lisääntyi vain neljä litraa tyhjään autoon verrattuna. Tyytyväinen olen ollut. Optimointipäiväkin sujui sukkelasti ja moitteitta

 

V50 2.0DM 136hp 2008
Vaunu Solifer s4 2000 omap.1000 kok.1200. Ajettu reitti, Siuntio -Mikkeli.

Mennessä keli aurinkoinen, kohtalainen sivuvastainen tuuli, kulutus 9.7l/100,nopeus cruisella 82km/h navin mukaan. Tullessa keli sama, mutta tuuli sivusta ja sivumyötäinen, kulutus 8.9l/100,nopeus 81 km/h.

Auton käyttäytyminen ajossa aivan erilainen verrattuna vakioon, ylämäet menivät säädettyä nopeutta, ilman nopeuden laskua vakioon verrattuna, joten keskitunti nopeus oli korkeampi vakioon verrattuna. Mukaan mahtui muutama ohitus, jotka oli todella helppo tehdä, vaikka loivaan ylämäkeen. Vakioon verrattuna ajo oli huomattavasti nautinnollisempaa. Vedossa käytin korkeintaan 5-vaihdetta.

 

V60 D4A 2013
Mukavasti on kyllä tullut vääntöä lisää. Kulutuskin on tippunut maantieajossa mutta kaupunki kulutus lisääntynyt. Se johtuu kyllä varmaan omasta kaasujalasta valojen suhteen. Tammikuussa tuli ajettua helsinki ylläsväli ilman boksia ja kahdella miehellä kulutus 6.8l. Nyt ajettiin sama reissu isommalla kuormalla neljällä miehellä ja boksi katolla ja kulutus oli 6.4l laskettuna.

Kyllä se siis kulutusta on laskenut, ja nyt kun on rauhassa ajellu työmatkojakin on kulutus pudonnut myös kaupunki osuuksilla! Pikkasen olisi kaivannut vääntöä enemmän alakierroksille, (liikkeelle lähdöt) mutta mukavasti se kulkee näinkin. Ei voi muuta kuin olla tyytyväinen! Kiitoksia! :)

 

XC60 D3A 163hp 2010
Auto on toiminut hyvin ja kulutus tippui tasan litran sataselle kotimatkalla Joensuuhun! :) Tulomatkalla Espooseen keskinopeuden ollessa 90 km/h kulutus oli 7,5 litraa. Kotimatkalla keskinopeus oli 89 km/h ja kulutus 6,5 litraa. Nämä siis ajotietokoneen mukaan. Tehoja on tullut lisää sekä auto kulkee huomattavasti herkemmin ja pienemmällä "polkemisella". Mutta tosiaankin ollaan siis tyytyväisiä kokonaisuutena ohjelmointiin auton positiivisestä muutoksesta johtuen.

 

V70 D4A 2014
Auto toimii kuten pitää. Kyllä tuon tehon lisäyksen tuntee ja nyt kone kiertää iloisesti 4000 asti.

 

V70 2.4DA 2009
Auto toiminut mukavasti. Tehoa tuntuu tulleen se mikä luvattiinkin. Auto ei vaihda enään "turhaan" pienemmälle mikä ajossa mukavaa. Kulutus ehkä hiukan tippunut. Voin suositella ja kevättä odotellen :)

 

V60 D6A Hybrid 2016
Tosi hyvältä. Muutama pidempi väli ja aika paljon kaupunkipyöritystä takana ja tuntuisi, että kaikilta osin paremmaksi on auto muuttunut.

Rauhallinen ajo dieselillä hoituu pienemmillä kierroksilla ja isommalla vaihteella kuin ennen - hyvää vääntöä hyödyntäen.

Toisaalta tehokäyrän vapauttaminen "luontaiseksi" antaa aikamoiset sävärit. POWER-moodissa kaasunvaste erityisesti paikaltaan lähtiessä ja muutenkin on parempi kuin ennen ja veto jatkuu punarajalle ja vaihteelta toiselle ilman mitään nuutumista. Ohituskiihtyvyys siten myös selvästi parempi kuin ennen. Ilmoitettuja teho- ja vääntöarvoja ei syytä epäillä =).

Kiitokset ja hyvää talven jatkoa!

 

XC70 D5A 2012
Ihan hyvältä on tuntunut, tosin olen ajellut tosi vähän vasta, joten näin ensi tuntumalta voin sanoa, että teki tälle autolle kyllä tosi hyvää, nyt tuntuu, että pääsee XC 70 oikeuksiinsa. Kesällä varmaan sen vasta todella tuntee.......

 

XC60 D5A 2012
Ohjelma toimii loistavasti. Auto kulkee kevyesti ja S moodilla moottori vastaa kaasuun nopeammin kuin ennen ohjelmointia. Erittäin hyvä hankinta!

XC60 D3A 2012
Asennus ok ja toimii... E-power on ihan ok, mutta tällä ECU Upgradella tuli särmää laitteeseen. On hieno vääntö! Suosittelen myös softloaderia. Ensimmäisen käyttökerran jälkeen ei asennus voisi olla helpompaa. Ekalla kerralla pelästyy vikavalojen ilmaantumista asennuksen alussa, mutta laite nollaa ne asennuksen lopussa hienosti, kuten pitääkin.

XC60 D5A 2015
Kyllä hienosti liikkuu nyt :) ,tarvis vaan lisää vaihteita ....
Tuo kulutuksen muuttuminen on vielä vähän avoinna , toistaiseksi ainakin tilapäisesti on huomattavasti noussut mutta se on kyllä varmaan omaa syytä. Muuten kyllä mainiosti pelittää .

S60 2.4DA 2009 ja V70 2.5TA AWD 2007
Kyllä ollaan tyytyväisiä ohjelmiin. Kyllä nelikko pienensi kulutusta lähelle litran ja kulkee mukavasti ja köykäisen tuntuisesti vaihteisto ja koko paketti ok. Autossa on ollut aikaisemmin softa o*****a***** kyllä tämä nykyinen on kokonaisuudessa parempi paketti kyllä voi suositella selkäsuorassa myös muille. Diesel volvo on nyt aika peto kulkemaan,  poika sillä vallan ajelee on tosi tyytyväinen eikä anna pois,  ilmeisesti sillä on aika hyvin pärjännyt myös tienpäällä.  On hyvät ohjelmat tiedetään mitä myös tulevaisuudessa laitetaan.

S40 T5A AWD 2006
kaikki hyvin....auton käytös herkistyi.....vastaa kaasuun nopeasti ja kiihtyy rivakasti...
voisi sanoa rajusti ilman mitään tuumaustaukoja......automaatti vaihtaa nätisti...
awd:n etu,ettei sudi hallitsemattomasti..kulutus ennallaan (17.10.----1.12.)keskiarvona

Volvo S60 T5A 2001
Kyllä toimii kuin unelma vaihtaa nopeasti ja huomaamatta isoille vaihteille. Kulutus tippui n. 1 ltr sadalla vakkarilla ajettaessa kumpaankin suuntaa samaa vauhtia. nyt vaan odottelen seka ajon tulosta. liikkeelle lähdettäessä lähtee liikkeelle heti eikä ajattele ensin hieman niin kuin ennen. vaimokin sanoi että nyt tää on tosi liukas eli nais ihminenkin huomasi heti suuren eron positiiviseksi. suosittelen kyllä todella muillekkin.

 

V50 D2 2012
Kotimatka alkoi ja päästiin motarille ja nokka kohti länttä, niin silloin alkoi tapahtua. Vaimo vierellä tokaisi, että ei ole Volvo enään nuhapumppu ja nyt selkänojistakin on muutakin hyötyä, kuin vaan istumiseen. 250 km kokemuksella, vääntö mitä hain, on kohdalla, jopa suurilla nopeuksilla polkaistaessa, tunne oli uskomaton.

 

Peugeot RCZ 1.6 THP 200 hp 2011
Tuntui ihan hyvältä, vääntöä selkeästi enemmän kuin ennen, olen tyytyväinen. Lisäksi auton ajettavuus parani alaväännön parantumisesta, näyttäisi myös kulutuksen pienentyneen seka-ajossa.


Volvo 850 T5M 210hp 1994
Hyvin on toiminu! Kiitos vielä kerran kaikesta ja kyllä nyt repii!

 

V50 D2 (115hp) 2012
Oikein hyvältä tuntui auto. Moottorin käyttöalue laajene tuntuvasti alarekisteristä, jonka ansioista auto vetää ilman jyrinää heti pikkukierroksilta ja kyllähän puhtia tuli muutenkin kivasti lisää. Yhdistetty kulutuskin laski 0,3l, vaikka tuli uusia voimia testailtua.

 

Volvo V60 D4 AWD 163hp 2013
Auto toimi loistavasti. Ehkä selvimmin sen huomaa kierrosherkkyytenä ja tuossa 3500 kierroksen kohdalla tulee ikäänkuin lisälöylyä aina lähemmäs 5000 kierrokseen saakka. Ohittaminen on hauskaa :-).

 

S80 2.5TDI VAG 140hp 1999
No vääntöä kylä tuli, ja se tosi hyvä juttu. Kulutus mittarissa näky ajaessa pienempi hetkellinen kulutus.. jopa keskimääräinen kulutus laski. Tuntuma jo nyt on aivan yllättävä, en olisi uskonut kyllä vaikka olen lukenut sen vaikutuksesta. Olen yllä tyytyväinen, emännälle sanoinkin että olisi jo vuosi sitten pitänyt tämä tehdä. Olen aika varma, että seuraavan auton tuon heti teille, ohjelmoitavaksi. Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa.

 

V70 III 2.5TA 2008
Auto tuntuu kyllä siltä että voimaa tuli kivasti lisää, mitä eilen nyt kerkesin kokeileen kotimatkalla, juuri ohituksessa havaitsin jotakin muuttuneen, oikeastaan siitä tuli aika jännä ajettava kun tulimme mökiltä ja oli mutkanen asfalttitie minkä hyvin tunsin, tuntui että voimaa ja vääntöä on!

 

XC60 AWD D3 (163hp) 2012
Hyvin toimii. Tehon lisäyksen tuntee parhaiten ohituskiihdytyksissä. Enää ei tartte jännittää kerkiääkö ohi. Parasta oli kuitenkin kulutuksen tippuminen. Tulo- ja paluumatkan ero moottoritiellä 8,9 » 8,4 litraan/100 km (nopeus >120 km/h). Kyllä on erikoista +70 hp ja kulutus pienenee. Suosittelen. Kiitokset ATeholle ja erityisesti Ilelle.

 

Ford Focus 1.6EBM 150 hv 2011
Auto tuntu paljon paremmalta. kierrokset on herkemmät ja vääntöä on enemmän matalil kierroksilla,tukkosuus väheni.tyytyväinen olen ja homma toimi ammattimaisesti hyvää syksyn jatkoo 

 

V60 D5A AWD 215hp 2012
Tehon ja väännön lisäys tietenkin tuntuu. Voima ei lopu kesken vaan vetoa riittää ylös asti. Onneksi otin 275hv paketin, 245 olisi ehkä ollut suht pliisu.

 

VW Golf Mk7 105hp 1.6TDI Autom 2012
No nyt tuntuu että kone toimii. Lähtee rivakasti ja ohitukset helppoja. Kivasti pitkäaikainen keskikulutus on pudonnut 5.1 l/100km -> 4.5 l/100km eli tuunaus kannatti.  Tuunaus toi juurikin enemmän tehoa, vääntöä ja polttoaineen kulutus pieneni. Kiitos Ilelle


Skoda Fabia 1.2TSI 85hp 2011
Optimoinnin vaikutus teholtaan matalimpaan 85 hp-versioon 1.2 TSI-moottorista oli merkittävä. Voimantunne on muutoksen jälkeen miellyttävä ja ihan eri luokkaa kuin alkuperäinen, jossa väännön huippu oli leikattu keinotekoisesti pois. Tässä pääsee turboahdin oikeuksiinsa.

Kaasupolkimen vaste säilyi silti osakaasulla kivasti samanlaisena kuin aiemmin. Rauhallinen ajaminen onnistuu siis yhtä vaivattomasti kuin ennenkin. Sen sijaan painettaessa kaasupoljinta enemmän ja kierrosten noustessa 2000 rpm yläpuolelle lisätehoa tulee käyttöön ylen määrin.

Vaikuttaisi jopa siltä, että vääntö on suurimmillaan 2500 rpm tuntumassa, toisin kuin esitetyt tehokäyrät osoittavat. Vaikutus kulutukseen taloudellisessa ajossa on ensimmäisten testien mukaan ollut myönteinen. Kulutus jopa hieman laski samalla ajotavalla ja olosuhteissa - keskinopeuden noustessa samalla hieman. Optimointi oli siis kaikin puolin kannattava hankinta.

 

 

XC60 2.4DA AWD (163hp) 2009
Tässä kommentit heti tuoreeltaan kun pääsin kotinurkille :-)  Softaus kävi nopeasti ja tuntuu toimivan kaikki ok. Vähemmän selvästi vinguttaa konetta, tuo E-Power taso tuntuu minimiltä eli hyvä, että muutin mieleni. Kulutus näyttää tippuneen noin puoli litraa, hyvä niin.

 

XC60 2.4DA AWD (163hp) 2010
Hienosti hoidettu kaikinpuolin tuo optimointipäivä. Todella tyytyväisiä ollaan, emäntä myös tykkäsi "kyllä kannatti " oli kommentti :) Volvo siis heräsi henkiin... Suosittelen kyllä muillekin  Atehoa ja Ricaa. Kiitos!

 

XC60 D4A AWD (163hp) 2014
Homma sujui, kuin elokuvissa;) Kyllä voiman lisäyksen tunsi välittömästi, ja vaihteisto ei hae taajamanopeuksilla joka pikkumäessä pienempää vaihdetta, kun vakiona noin 50km/h vauhdissa on jo 5.vaihde päällä! 50Nm lisä vääntö auttaa mukavastin tuohon;) Eli näyttäisi, että maantieajossa pääsee helpolla 0,5litran pienempiin kulutuksiin. Keskinopeus oli tullessa 105km/h ja takaisinpäin 107km/h.

 

XC60 D4A AWD (163hp) 2014
Auto muuttui optimoinnin myötä todella paljon se mitä lähdinkin hakemaan ohitus kiihtyvyyttä toteutui 100 %. Auto kulkee nyt tosi kevyesti myös pienissä nopeuksissa ja tottelee kaasua herkästi.

 

V70 2.5TA (200hp) 2008
Jep, mukavasti tuli vääntöä/tehoa lisää ja mikä parasta, pehmeästi, ei siis mitään piikkejä. Suosittelen optimointia kaikille :-) Kyllä huomaa kun valoista lähtee kaasu pohjassa, vääntöä oli siis rajoitettu 1. vaihteella mutta tehoa ei :-)

 
V70 2.4DA (163hp) 2008 III
Kiitokset ensin. Olen ollut tyytyväinen kasvaneeseen tehoon ja vääntöön. Kilpa-autoa Volvosta ei vielä tullut (eikä ollut tarviskaan), mutta kasvaneen väännön huomaa todella hienostuneessa ajokokemuksessa. Entinen kolautteleva vaihtaminen on vaihtunut elegantimpaan vaihtotapahtumaan. Täysin huomaamaton vaihtotapahtuma ei edelleenkään ole, mutta tuskin siitä sellaista koskaan saakaan. Hyvä näin. J

Polttoainetaloudesta vielä. Parantuneen väännön vuoksi tulee ajeltua nykyään pintakaasulla ja näyttäis, että aavistuksen polttoaineen kulutus vähenee. Että kokonaisuutena olen erittäin tyytyväinen optimointiin. Ilmeisesti Rican ohjelmat ovat olleet luotettavia ja hyviä, koska valitsin Rican juuri netin käyttäjäkokemuksien vuoksi. Aika moni uskalsi varauksettomasti sitä suositella. Sitten oli ohjelmia, joita ei taas suositeltu…

 

V50 2.0DA (136hp) 2010
Lisääntynyt teho on käytetty sivistyneesti. Kaasun vaste pehmeää eikä repivää, kuten Volvon 177hv ohjelmalla. Myös kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa entistä järkevämmin, joka tuntuu tasaisena kiihdytyksenä. Tasapainoinen kokonaisuus, kiitos!

 
V70 2.5TA (200hp) 2008
Kiitos meidän autot toimii nyt hienosti, vaimokin kehui että ihan kuin uusi auto olisi alla.

 

Volvo XC70 D3A AWD (163hp) 2012
On toi RICA-ohjelmointi ihme juttu; koirakin alkoi oppimaan uusia temppuja, seksielämämme palautui normaaliksi, Syyrian ja Ukrainan presidentit erosivat ja oppositiot nousivat valtaan ja mikä tärkeintä: Rouva sanoi, että tällaisia nää autot pitäisi aina olla...!!!  :-) (Rouvaltakin vielä erityis KIITOS!)

 

Volvo V70 2.5FTA (230hp) 2010
Auto on tähän asti toiminut moitteettomasti, lisääntyneen väännön huomaa ajossa. Geartronic toimii jouhevammin 1-2 vaihdoissa, olisiko 2-vaihteelta poistunut väännönrajoitus syynä tähän. Laatikon kestävyydessä ei luulisi tulevan ongelmia, normaaliajossa kierrokset eivät yleensä nouse yli 2000 ennen isommalle vaihtamista. Käyrien mukaan muutokset väännössä tapahtuvat vasta 2000 kierroksen jälkeen.

Kunhan tästä kelit paranevat niin voisi mitata onko ohituskiihtyvyydessä 80-120 tapahtunut muutosta, ainakin perstuntumalla muutosta vakioon on jonkinverran. Polttoainepuolella keskikulutus tälllä tankilla on tippunut muutaman desin/100km. Siihen voi vaikuttaa kelien lauhtuminenkin. Mielenkiinnolla odotan onko etanolikäytössä muutosta aiempaan, toki euromääräinen säästö ei ole suuri.

Kiitos vielä hyvin järjestetystä tilaisuudesta, homma vaikutti Rican puolelta olevan ammattimaista ja luottamusta herättävää.

 

Volvo C70 T5A
- Tehoa selvästi enemmän. Ennen optimointia 240hv huolimatta rauhallinen, nyt repivää tehoa ylikierroksilla - kulutus putosi yli litran maantie ajossa. Vakkarilla 90-100 keskinopeus ennen optimointia 8.5 litraa, tulomatkalla 7.4. Olosuhteet suht samat - automaatti vaihtaa nätimmin ilmeisesti lisääntyneen väännön ansiosta. - kesää odotellessa, etuvedolla ei todellista suorituskykyä talvella testailla. Tuntuu selvästi nopeammalta. Erittäin tyytyväinen olen

 

Volvo V60 D5M (215hp) 2012
Auto muuttui yllättävän paljon mukavammaksi :) Hymy on herkässä kun kaasua painaa!
Näytti nyt jo auton omana keskikulutuksena 0.4 litraa pienempää kulutustakin. Ei ole valittamista, toivottavasti ei probleemia tulekaan. Kiitokset vaan mukavasti kulkee.

 

Volvo V40 D3A (150hp) 2013
Nyt tuntuu auto herkältä ja kevyeltä. Liikkuu paljon mukavammin. Automaattikin näköjään osaa hyödyntää kasvaneen väännön, koska kulutus on pudonnut 0,7l. Olen todella tyytyväinen Atehon RICA optimointiin.

 

Volvo V60 D4A (181hp) 2014
Autoa vaivannut unisuus on poissa, nyt auto kiihtyy tarvittaessa niin kuin pitääkin. Automaatti on tosin aika hidas vaihdoissaan, mutta lisääntynyt vääntö tuo turvallisuutta ohituksiin. Ei tarvitse aina painaa pedaalia pohjaan asti. Kiitos!!!

Volvo V50 D2M (115hp) 2011
Optimoin auton kulutuksen ja moottorin ohkaisen alaväännön takia. Optimointi onnistui yli odotusten. Kulutus putosi alle neljään litraa satasella ja alaväännön kasvu toi roimasti lisää ajomukavuutta. Tuntuu kuin ajaisi isommalla 2.0D moottorilla. Kiitos Ateholle ja Ilkalle hyvästä palvelusta.

 

Volvo V70 D5A (185hp) 2009
Järjestyksessä jo toinen Volvon D5:n Rica - optimointi ei pettänyt. Käytännön voima lisääntyi ja erityisesti automaattivaihteiston käytös parani, kun vääntö kasvoi ja vaihteisto käyttää sitä paremmin hyväksi. Aiemman kokemuksen perusteella myös polttoainetaloudellisuus paranee, nyt vielä lyhyen kokemuksen perusteella kulutuksen laskua ei ole syytä epäillä. Nyt päädyin optimoinnin lisäksi hankkimaan myös iSoftloaderin, jota voin hyödyntää myös tulevissa autoissa. Ateholle ja Ilkalle vilpitön kiitos mutkattomasta palvelusta ja asiantuntemuksesta hankintaprosessin aikana.